De samenleving vraagt nieuwe input van de boomkweker
Samenvatting van de openingsspeech van voorzitter David Bömer van GrootGroenPlus 2021
De samenleving vraagt nieuwe input van de boomkweker
In zijn speech bij de officiële opening van GrootGroenPlus 2021 memoreerde voorzitter David Bömer dat nu werd verder gegaan op het punt waar de sector was in het voorjaar van 2020, net na de Groenbeurs Zundert, gebleven was. Net toen iedereen dacht dat ze een geweldig seizoen zouden ingaan. En eerlijk is eerlijk: dat seizoen was eigenlijk best goed. In eerste instantie werd gedacht dat de boomkwekerij te maken zou krijgen met afzeggingen en financiële problemen. Maar de gevolgen van de coronacrisis waren echter vrij mild. De meeste kwekers hadden een geweldig 2020. En de voortekenen voor 2021 zien er ook goed uit. “Maar is de situatie echt zo goed” vroeg Bömer zich hardop af. “Laten we eerlijk zijn: we hebben personeelsproblemen. En op dit moment moeten we vaak 'nee' zeggen tegen onze klanten”.
Bömer riep op om niet alleen naar de portemonnee van vandaag te kijken maar eerlijk richting toekomst. Hij noemde problemen als problemen met het krijgen van personeel, de vragen rond biodiversiteit en “een samenleving die nieuwe input van ons vraagt. De wereld wordt groener. Daar kunnen we invloed op hebben”, aldus Bömer. “Maar dat betekent wel dat we op veel thema's actief moeten blijven. Watermanagement, robotisering, communicatie met onze klanten. Onlangs hadden we een Xylella-probleem, heel vervelend. Daarom werken meerdere regio's aan crisisdraaiboeken, om in geval van grote problemen iets te kunnen doen”. Bömer stelde ook dat er ook vooruitgang te boeken is binnen de eigen organisatie. Bijvoorbeeld als het gaat om personeel, maar ook als het gaat om assortiment. En ook wat betreft opvolging om ook de toekomst van het bedrijf veilig te stellen. Niet alles was zonnig in de Coronaperiode. Sommige bedrijven werden toch flink getroffen en ook tal van families in de sector. “Het gaat niet alleen om het kweken van planten”, zei Bömer, “Zorg goed voor jezelf, ook een heel belangrijke. Zorg voor een gezond evenwicht tussen uw persoonlijke en zakelijke leven. Houd tijd vrij voor uzelf en uw gezin. Het gaat ook om het kweken van goodwill in je omgeving. En vergeet uw klanten niet, en de mensen tegen wie we nu misschien 'nee' moeten zeggen. Ze komen wel terug als we ze nodig hebben. Tenzij we ze afgeschrikt hebben”.
